Życie w sieci zwykle postrzegane jest jako domena młodych. Po części jest to prawda, ponieważ największy odsetek internautów znajdziemy wśród młodzieży. Co więcej, trudno dziś wyobrazić sobie współczesnego nastolatka, który nie korzysta z dobrodziejstw Internetu. Jednak z roku na rok przybywa użytkowników pośród starszych pokoleń. Jak serfują w sieci seniorzy? Z okazji ich dnia wypadającego 21 i 22 stycznia postanowiliśmy przyjrzeć się temu tematowi bliżej.
Na początku musimy sobie uświadomić, że Internet to wcale niemłody wynalazek. Za oficjalne powstanie uznaje się rok 1969, a więc ma on już ponad pół wieku! Czy to dużo? Nowoczesną technologią go już nie nazwiemy. Do szerokiego zastosowania wszedł w latach 90tych ubiegłego wieku. Przeglądarka Opera ma już 29 lat, Google 25, z kolei Mozilla Firefox 19 – tyle samo co Facebook. Serwis YouTube będzie obchodził 18 urodziny w tym roku 🙂
Jak radzi sobie w sieci pokolenie Silver Generation?
Dane jakie przedstawił Krajowy Instytut Mediów prezentują się następująco. Już blisko 78% osób powyżej 65 roku życia korzysta z telefonu komórkowego – jest to więc znaczna większość. Musimy jednak zrobić dodatkowy podział. Dla wielu osób telefon komórkowy kojarzy się już wyłącznie ze smartfonem, a tak przecież nie jest. Smartfony to osobny rozdział historii nowinek technologicznych. W przypadku wspomnianych osób powyżej 65 roku życia smartfonami posługuje się 33,4% badanych. Pokazuje to, że seniorzy są w coraz mniejszym stopniu wykluczeniu cyfrowo, co ma bezpośredni dobry wpływ na ich samopoczucie. Pojawia się coraz więcej osób, które w ciągu swojego życia korzystały wcześniej z komputera, czy smartfonu. Przecież od wielu lat w polskich urzędach i instytucjach stosujemy rozwiązania cyfrowe na szeroką skalę. Również od długiego już czasu firmy korzystają z poczty elektronicznej, stron internetowych, itp. Dlatego dla wielu osób przechodzących na zasłużoną emeryturę Internet nie jest niczym nowym. W tej grupie wiekowej znajdują się osoby aktywnie biorące udział w mediach społecznościowych. Powstaje wiele materiałów skierowanych do seniorów tworzonych przez nich samych. To dla nich tworzone są takie inicjatywy jak np. Uniwersytet Trzeciego Wieku. Pamiętajmy – wiek to tylko liczba, najważniejsze jest to jak sami się czujemy.
Ważna jest nasza pomoc
Nie możemy zapomnieć jednak o ludziach, którzy dalej mają problemy z obsługą smartfona, komputera, czy nawet telefonu komórkowego. Jeśli mamy taką osobę w rodzinie powinniśmy poświęcić jej uwagę i wyjaśnić do czego możemy używać takich urządzeń oraz wytłumaczyć jak one działają. Często niewiedza w jakim celu możemy je wykorzystać powoduje strach, który z czasem może przerodzić się w niechęć. Nowoczesne technologie to przede wszystkim wygoda – nie musimy już iść na pocztę i stać w kolejach, aby opłacić rachunki. To możliwość nie tylko usłyszenia się, ale i zobaczenia drugiej osoby na ekranie – co wielce pomaga w utrzymaniu relacji z drugą osobą. Nauczmy seniorów korzystać z dobrodziejstw technologii tak, aby to oni decydowali w jakim celu chcą ją wykorzystać.
W przypadku smartfonów znacznym ułatwieniem będzie uruchomienie systemu operacyjnego w wersji uproszczonej, bez skomplikowanych funkcji, czy zainstalowanie specjalnych nakładek dla seniorów (możemy je znaleźć w sklepie Google Play). Ustawienie wszelkich potrzebnych blokad i ograniczeń (np. roamingu) również nie jest skomplikowane. Przygotowanie urządzenia dla osoby starszej wymaga poświęcenia chwili czasu, jednak pamiętajmy dzięki temu korzystanie z niego będzie o wiele łatwiejsze, a co za tym idzie częstsze. Damy seniorowi możliwość kontaktu, o której często mógł nie wiedzieć. Tym samym zapobiegniemy wykluczeniu społecznemu, co poprawi samopoczucie i radość z życia 🙂 Internet może być dla osób starszych taką samą atrakcją jak dla nas. Komunikacja (która była szczególnie ważna w czasie pandemii), rozrywka, rozwijanie zainteresowań – to doskonały sposób na spożytkowanie wolego czasu, na brak którego seniorzy nie mogą narzekać 🙂 Za pomocą smartfona zadbamy także o swoje zdrowie niemal w każdym jego aspekcie. Smartfon może być także nieocenioną pomocą dla osób z niepełnosprawnościami.
Abonament Senior Extra w FM MOBILE
Jedną z opcji jest wybór oferty Senior Extra – została stworzona dla osób, które używają telefonów głównie lub wyłącznie do wykonywania połączeń. Główną zaletą są nielimitowane rozmowy głosowe do wszystkich sieci. Tak, aby Senior nie przejmował się długością prowadzonych rozmów, mógł prowadzić je przez dowolny czas – choćby i cały dzień 🙂 Co ważne i warte podkreślenia nie ma znaczenia do jakiej sieci dzwonimy oraz czy robimy to na numery stacjonarne. Bez stresu, bez sprawdzania gdzie dzwonimy na terenie naszego kraju. Korzystanie z telefonu ma być przyjemnością – taka zasada towarzyszyła nam przy jej tworzeniu. Dodatkowo w taryfie znajduje się paczka 1GB Internetu, która pozwoli na podstawowe zapoznanie się z działaniem sieci. Jest to idealna opcja dla osób skupionych na rozmowach telefonicznych.
Pozostała oferta FM MOBILE
Z kolei dla osób, które korzystają z Internetu lub pragną się nauczyć jego obsługi doskonałą opcją będą – pozostałe taryfy 🙂 We wszystkich znajdziemy nielimitowane rozmowy (na telefony komórkowe i stacjonarne) wraz z wiadomościami SMS i MMS. Do wyboru jest od 10 do nawet 50 GB do wykorzystania co miesiąc (wielkość pakietu zależy od wybranej opcji: Start, Advance oraz Success oraz od czasu trwania umowy). Możemy zatem swobodnie rozmawiać i surfować w sieci. Jaki pakiet będzie najbardziej odpowiedni? Zachęcamy do przeczytanie wpisu: Jak wybrać idealny pakiet internetowy? 🙂
Dla osób niezwiązanych z FM WORLD POLSKA polecamy ofertę FM 4ALL, przeznaczoną dla wszystkich. Natomiast Partnerzy Biznesowi mogą skorzystać z oferty Cash&Points, która idealnie nadaje się dla wszystkich przedsiębiorczych seniorów (i nie tylko). Jeśli cenimy sobie najlepsze rozwiązania oraz dodatkową możliwość oszczędzania z niezawodnym FM CashBack – nie można trafić lepiej.
Do końca stycznia (2023r.) możecie sprawić sobie dodatkowy prezent robiąc śmiały krok w nowy rok z FM MOBILE 🙂