Na przestrzeni ostatnich lat na popularności znacznie zyskały różnego rodzaju komunikatory internetowe. Pozwalają one na natychmiastowy kontakt z daną osobą lub grupą ludzi. Prekursorem wysyłania wiadomości w sieci był e-mail, który i dziś jest bardzo chętnie wykorzystywany do przesyłania wspomnianych wiadomości oraz innych informacji. Co więcej ta forma komunikacji wciąż jest bardzo często i chętnie wykorzystywana przez firmy. Nic w tym dziwnego, ponieważ pomimo upływu lat jest to niezwykle wygodne rozwiązanie.
Codziennie otrzymujemy kilka lub kilkadziesiąt maili. Niemal każdy z nas posiada przynajmniej jedną wirtualną skrzynkę pocztową. Zresztą nawiązanie do poczty nie jest tu przypadkowe, w końcu pierwsze wiadomości miały za zadanie zastąpić tradycyjne listy. Dziś patrząc z perspektywy czasu możemy śmiało powiedzieć, że zadanie to zostało wykonane. Bardzo duża część komunikacji dobywa się właśnie za pomocą e-maili, które w znacznym stopniu odciążyły urzędy pocztowe. Chociaż należy pamiętać, że nie wszystko można wysłać za pomocą sieci i niektóre z procedur i wymagań prawnych wymagają tradycyjnej przesyłki. Z biegiem czasu takich dokumentów jest coraz mniej, a elektroniczny zamiennik na stałe wpisał się w naszą codzienność.
Krótka historia e-mail
E-mail został wymyślony ponad pół wieku temu, bo już w 1965 roku (historia telefonii komórkowej jest niewiele krótsza). Za jego twórców uważa się Louisa Pouzina, Glenda Schroedera i Pata Crismana. Wtedy służył on jednak do przesyłania wiadomości pomiędzy użytkownikami tego samego komputera. Zatem nie było jeszcze mowy o adresie poczty elektronicznej. Pierwsza wiadomość pomiędzy różnymi komputerami została wysłana w 1969 roku w ramach APARTNET (praojca znanego nam Internetu). Znany wszystkim symbol @ wprowadził w 1971 roku Ray Tomlison, który wymyślił elektroniczny system przesyłania wiadomości. To właśnie w nim do nazw adresatów wiadomości zaczęto używać @. E-mail czekał bardzo dynamiczny rozwój, a z ciekawostek można przytoczyć fakt, że z wiadomości w formie elektronicznej korzystała Królowa Elżbieta już w 1976 roku.
Olbrzymi potencjał mailingu zaczęli dostrzegać biznesmeni i przedsiębiorcy. Nic w tym dziwnego, bowiem w łatwy sposób mogą oni dotrzeć do setek tysięcy, jeśli nie milionów użytkowników sieci na całym świecie. Przyjmuje się, że pierwszy komercyjny e-mail mający na celu marketing został wysłany już w 1978 roku, a więc 45 lat temu. Od tego czasu formy kampanii marketingowych przeprowadzanych za pomocą wysyłanych wiadomości e-mail gwałtownie rosła. Od 1989 roku wrosła ona jeszcze bardziej. Dlaczego? Ponieważ od tego momentu nie trzeba było być przynależnym do określonej sieci – powstała globalna sieć adresów mailowych oparta na Internecie. Otworzyło to dostęp do poczty elektronicznej wszystkim zainteresowanym. Dlatego lata 90-te to stale wrastająca liczna użytkowników jak i dostawców e-poczty. To w 1993 roku powstaje pierwsza wersja poczty od Microsoftu jaką jest Outlook. Za niezmiernie ważny moment uznaje się także rok 2004 kiedy to powstał największy serwis pocztowy jakim jest Gmail, z który w tej chwili ma miliardy użytkowników na całym świecie. Skrzynka od amerykańskiego giganta zapewnia także każdemu przestrzeń 1 GB na dane i wiadomości bez pobierania żadnych opłat, co było wyjątkowe w tamtych czasach.
Jak to wyglądało w naszym kraju?
Pierwsza wiadomość e-mail w Polce została odebrana w Krakowie w Instytucie Fizyki Jądrowej. Została wysłana z siedziby Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w Genewie. Działo się to 20 listopada 1990 roku. Dzień wcześniej krakowski instytut jako pierwszy podmiot w naszym kraju otrzymał adres IP nadany mu przez Ministerstwo Obrony USA. Z kolei na pierwszą wiadomość wysłaną z Polski musieliśmy czekać do 17 sierpnia 1991 roku. Przesłano ją z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego do Centrum Komputerowego w Uniwersytecie Kopenhaskim. Przy okazji data ta symbolicznie stała się początkiem Internetu w Polsce. Zatem jednym z głównych bohaterów historii sieci w naszym kraju jest wiadomość e-mail.
Garść statystyk
Jak wygląda wysyłanie i odbieranie maili ponad pół wieku od ich stworzenia? Doskonale na to pytanie odpowiedzą przedstawione poniżej liczby:
- 306 miliardów maili (!) jest wysyłanych i odbieranych codziennie na całym świecie
- Daje to 38,25 wiadomości dla jednej osoby (obecnie na świecie jest ok 8 miliardów ludzi)
- Przeciętny użytkownik poczty elektronicznej ma więcej niż jedno konto (szacuje się, że do 4)
- Pandemia to wzrost łącznej liczby wysyłanych e-mail o 7%
- 99% użytkowników poczty elektronicznej sprawdza swoja skrzynkę codziennie
- Niektórzy logują się na niej nawet 20 razy dziennie
- 93,6% osób w wieku 25-44 korzysta z poczty elektronicznej
- Dotyczy ona głównie spraw służbowych
- Mobilni użytkownicy sprawdzają swoją skrzynkę 3 razy częściej niż użytkownicy desktopowi
- Weekendy mają najgorsze współczynniki klikalności i otwarcia, podczas gdy wtorki i czwartki pozostają najlepszym czasem na wysyłanie e-maili.
- E-mail ma ponad 4 miliardy aktywnych użytkowników, podczas gdy Facebook 2,8 miliarda, TikTok 1,2 miliarda
- 58% internautów najpierw otwiera skrzynki mailowe, a dopiero później przegląda inne platformy komunikacyjne lub media społecznościowe
Dlaczego o tym piszemy?
Ponieważ we wtorek 24 listopada obchodziliśmy Dzień Bez Maila. Czy wiedzieliście o tym? Czy udało Wam się nie odbierać ani nie wysyłać żadnych wiadomości na skrzynce? Chociażby tej prywatnej, nie służbowej. Biorąc pod uwagę liczbę otrzymywanych dziennie maili nie jest to łatwe zadanie. Tym bardziej, że dostęp do swojej skrzynki mamy z poziomu smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Takie udogodnienia nie sprzyjają chęci odrzucenia pokusy sprawdzenia, czy przypadkiem do nas nic nie przyszło lub nie odczytać wiadomości po jej otrzymaniu. Pamiętajmy, że czasem warto pozwolić sobie na odpoczynek od otaczających nas informacji i przeznaczyć go na JOMO, czyli świadomej rezygnacji z aktywności w sieci. Na pewno wyjdzie nam to na zdrowie 😊
Zalety e-mail
Wróćmy do bohatera dzisiejszego wpisu – wiadomości e-mail. Co takiego sprawiło, że zyskała ona aż taką popularność? Po pierwsze jest powszechna i niezastrzeżona. Może korzystać z niej każdy i nie mamy limitu ilości zakładanych skrzynek – ogranicza nas jedynie nazwa i adres użytkownika. Z czasem wszystkie loginy mogą być zajęte 😉 Po drugie wiadomości e-mail możemy wysyłać pomiędzy różnymi domenami i dotrą one do adresata, jest on więc uniwersalny. W przypadku komunikatorów nie możemy swobodnie przesyłać wiadomości pomiędzy nimi. Oferuje wiele możliwości konfiguracji i użytkowania. I na koniec e-mail ma szeroki wachlarz zastosowań zarówno dla osób prywatnych jak i firm, a do tego jest wygodny i praktyczny. To wszystko sprawia, że świetnie „się trzyma” pomimo swego wieku.
Wady e-mail
Każda technologia ma swoje zalety jak i wady. Jedną z wad e-mail jest jego popularność. Dlaczego? Ponieważ powszechność e-mail sprawiła, że stał się on narzędziem przeróżnego typu ataków internetowych. Wiele razy pisaliśmy o zainfekowanych wiadomościach np. z podstawionymi linkami. Otrzymujemy je także poprzez nasze skrzynki internetowe. Dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie przesłanego adresu, czy też załącznika. Szczególnie warto zwrócić uwagę na wiadomości od nieznanych firm lub osób. Drugą wadą jest zdecydowanie spam, a więc masowo przesyłane niechciane i niepotrzebne wiadomości, które dodatkowo mogą służyć do zainfekowania naszego urządzenia. Kolejna wada to możliwość wysyłania maili bez szyfrowania zarówno treści jak i metadanych co może powodować ich wyciek. Dalej mamy limit wielkości wysyłanych plików, co sprawia, że w dobie coraz większych rozmiarów owych plików nasza poczta nie zawsze będzie stanowiła dobre rozwiązanie.
Co czeka e-mail?
Może się wydawać, że komunikatory i media społecznościowe spowodują stopniowy zanik zainteresowania wiadomościami w formie e-mail. Nie ma w tym stwierdzeniu prawdy. Pomimo dostępności wszelkiego rodzaju innych możliwości kontaktu, publikacji w social mediach korzystanie z e-maili ma się bardzo dobrze. Wciąż potrafią być one podstawą komunikacji biznesowej i to za ich pomocą najczęściej komunikujemy się z firmami, sklepami, dostawcami usług, itp. To jedna z najtańszych i najskuteczniejszych form komunikacji dostępna dla każdego. Często też korzystamy z maili w prywatnych celach. Co ważne i istotne wcale nie zanosi się na to, aby w najbliższych latach miało się coś zmienić. Stworzenie poczty elektronicznej było milowym krokiem dla rozwoju komunikacji łączącej cały świat. Niezaprzeczalnie zmienił on nie tylko komunikację międzyludzką, ale i także sposób działalności wielu firm.