Dzień Telekomunikacji 2023

Wszelkiego rodzaju komunikację znacznie ułatwiły media społecznościowe. Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak wielkich możliwości porozumiewania się z drugim człowiekiem, jak dzieje się to obecnie. 17 maja obchodziliśmy Dzień Telekomunikacji, której podstawowym zadaniem jest umożliwienie nam właśnie kontaktu z drugą osobą. Z czego w tym celu korzystamy i jak to robimy?

Informacja cenniejsza niż złoto – w XXI wieku wiemy o tym doskonale. Jak szybko przekazywać informacje? Z pomocą Internetu, serwisów oraz komunikatorów. Któż z nas nie zna takich platform jak: YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, czy Twitter. Dzięki nim możemy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, być na bieżąco z tym co aktualnie dzieje się na świecie, co więcej sami podzielić się informacjami. Nie zapominajmy także o takich aplikacjach jak Messenger, WhatsApp, Signal, Telegram, które pozwalają na natychmiastową komunikacje z innymi ludźmi.

To wszystko sprawia, że social media i wirtualny świat z nim związany niemal nas pochłania. Ilość czasu jaką spędzamy w sieci stała się znaczącą częścią naszego dnia. Internet jest jak ocean – tak samo rozległy i głęboki. Wg Raport Digital 2023 korzysta z niego 5 miliardów ludzi na całym świecie. Biorąc pod uwagę, że globalną populację szacujemy na 8 miliardów osób, to ponad połowa z nich ma do czynienia z Internetem. Nic w tym dziwnego – w końcu bardzo wiele naszych codziennych spraw zostało zdigitalizowanych i możemy je załatwić za pośrednictwem smartfona, czy komputera.

Dlaczego korzystamy z zasobów sieci?

Wg wspomnianego raportu surfujemy ponieważ:

  • Poszukujemy informacji – 57,8%
  • Pozostajemy w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – 53,7%
  • Jesteśmy na bieżąco z wydarzeniami – 50,9%
  • Oglądamy wideo, filmy – 49,7%
  • Poszukujemy treści „jak coś zrobić” – 47,4%
  • Poszukujemy nowych pomysłów i inspiracji – 44,3%
  • Robimy reaserch produktów – 43,3%

Jak widzimy powodów jest wiele i korzystamy z nich wszystkich. W większości przypadków będzie to poszukiwanie informacji, chęć bycia na bieżąco z wydarzeniami oraz kontakt ze znajomymi i rodziną. Zaspokajamy tym nasze najważniejsze potrzeby. Związane nierozłącznie z siecią media społecznościowe mają na świecie 4,76 miliarda użytkowników, którzy średnio spędzają ponad 6,37 godziny dziennie w samej sieci, z czego 2,31 godziny w mediach społecznościowych. Jest to więc odpowiednio ponad 25% doby (!). Odliczając 8 godzin na sen, będzie to niemal 40% naszego dnia (!!). Na social media przypada niemal 10% doby i 15% dnia. Co istotne z roku na rok spędzamy w Internecie coraz więcej czasu i ten trend ma nikłą szansę na odwrócenie.

Jakie są najpopularniejsze światowe platformy społecznościowe?

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. WhatsApp
  4. Instagram
  5. Wechat
  6. TikTok
  7. Facebook Messenger
  8. Douyin
  9. Telegram
  10. Snapchat

Króluje Facebook, YouTube oraz WhatsApp – to one zbierają największą ilość użytkowników na całym świecie, chociaż nie są one jedyne.

Jak to wygląda w Polsce?

W naszym kraju z Internetu korzysta aktywnie 88,4% obywateli, co daje liczbę 36,68 miliona osób. Co ciekawe mamy większą średnią dziennego surfowania po sieci – wynoszącą dokładnie 6 godzin i 42 minuty. Robimy to częściej za pomocą smartfonów (93,6%) niż komputerów (86%).

Powodami naszej bytności w Internecie są:

  • Poszukiwanie informacji – 70,4%
  • Bycie na bieżąco z wydarzeniami – 65,7%
  • Pozostawanie w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – 60,8%
  • Reaserch produktów – 58,1%
  • Wypełnianie wolnego czasu i ogólne przeglądanie – 54,7%
  • Poszukiwanie nowych pomysłów i inspiracji – 54%

Co ciekawe wartości procentowe są o wiele wyższe niż światowe wyniki. Zdecydowanie częściej poszukujemy informacji w sieci, co oznacza, że dla ponad 70% osób Internet jest głównym źródłem wiadomości. To samo tyczy się bycia na bieżąco z wydarzeniami, co oznacza, że chcemy wiedzieć co się dzieje na świecie i sami szukamy informacji na ten temat. Za nasz kontakt z przyjaciółmi i rodziną w większości także odpowiadają serwisy i aplikacje – nic w tym dziwnego skoro niemal 90% obywateli naszego kraju korzysta z Internetu. Ponad połowa użytkowników prowadzi reaserch produktów – oznacza to, że w większości jesteśmy świadomymi konsumentami i wiemy jakie wymagania stawiamy kupowanym towarom i usługom. Jesteśmy także kreatywni, ponieważ poszukujemy w sieci pomysłów i inspiracji, aby realizować własne pomysły. Za interesujący fakt można uznać wypełnienie wolnego czasu i ogólne przeglądanie, które dotyczy ponad 50% polskich użytkowników, ale nad tym zastanowimy się za chwilę 🙂

Wróćmy do social mediów i obrazu tego jak sytuacja korzystania z nich wygląda w naszym kraju. Jest to 66,3% czyli 27,5 milionów ludzi, którzy dziennie poświęcają na to 2 godziny i 2 minuty.

Najpopularniejsze serwisy w naszym kraju to:

  1. Facebook – 87,5%
  2. Messenger – 79,3%
  3. YouTube – 75%
  4. Instagram – 61,5%
  5. WhatsApp – 52,9%
  6. TikTok – 47,4%
  7. Twitter – 31,7%
  8. Snapchat – 26,6%
  9. Pinterest – 26,4%
  10. Skype – 22,1%

Kochamy Facebooka, korzysta z niego blisko 90% użytkowników sieci w Polsce. Głównym powodem jest chęć utrzymania kontaktu z przyjaciółmi i rodziną. Z kolei jeśli chodzi o platformy video, to bryluje YouTube i nie ma on praktycznie żadnej konkurencji. Szukamy na platformie wszelkiego rodzaju filmów na różne tematy oraz słuchamy ulubionej muzyki.

Czy niemal 7 godzin to nie zbyt wiele?

Ze statystyk wynika, że dziennie korzystamy niemal 7 godzin z zasobów Internetu. Czy nie to aż nazbyt wiele? Ponad 54% osób w Polsce surfowaniem wypełnia wolny czas i poświęca go na ogólne przeglądanie zasobów sieci. Czy to oznacza, że nasi rodacy mają za dużo wolnego czasu? Niekoniecznie – częściowo może się to wiązać z pracą zdalna, ale także i nadużywaniem telefonów, a więc z problemem fonoholizmu. Niestety coraz częściej dotyka osoby w Polsce (jak i na całym świecie). FOMO (Fear OF Missing Out) oraz FOMSI (Fear Of Missing Something Important) – inaczej strach przed tym, że coś nas ominie, to słowa, które warto zapamiętać i znać. Warto niekiedy zwolnić, przestać przeszukiwać sieć i pozwolić sobie na JOMO.

JOMO – cóż to takiego?

To przeciwieństwo FOMO, czyli inaczej czerpanie radości, zadowolenia z faktu pomijania wydarzeń i ignorowania części informacji. Czyli nic innego jak Joy of Missing Out 😉 W czasach przesytu medialnego może być to skuteczny sposób na odpoczynek. To także stan offline w social mediach, nie przeglądanie ich oraz nie dzielenie się swoją codziennością kilka razy na dobę. To zapanowanie nad nawykiem chwytania telefonu i sprawdzania powiadomień pomimo tego, że nic się nie dzieje. Pamiętajmy, nie musimy wiedzieć wszystkiego, nie musimy śledzić każdego wydarzenia, komentować i wypowiadać się na każdy temat. Cisza w eterze pozwoli nam uspokoić się i naładować baterię. Nie jesteśmy wstanie przyswoić wszystkich informacji – jest to niemożliwe w dzisiejszym świecie, w którym jest ich niezmierzona ilość. Z drugiej strony całkowita ignorancja tego co wokół nas się dzieje również nie jest dobrym rozwiązaniem. Tak jak we wszystkim musimy odnaleźć „złoty środek”. Sami określamy swoje zapotrzebowanie na informacje i kontrolujemy czas jaki spędzamy przed ekranem telefonów i komputerów.

Krótkie podsumowanie

  • Na świecie z Internetu aktywnie korzysta  ponad 5 bilionów osób
  • W Polsce jest to 36,68 miliona osób, co daje 88,4% obywateli
  • W mediach społecznościowych jest to 27,5 miliona osób, co daje 66,3% obywateli
  • Na świecie spędza się 6,37 godziny w sieci, z czego 2,31 przypada na social media
  • W Polsce jest to 6 godzin i 42 minuty, z czego 2 godziny i 2 minuty przypada na social media
  • Polacy częściej korzystają z sieci za pomocą smartfona (93,6%) niż komputera (86%)
  • Korzystamy z sieci aby szukać informacji, być na bieżąco z wydarzeniami, pozostawać w kontakcie ze znajomymi i rodziną, a także robimy reaserch produktów, szukamy pomysłów i inspiracji oraz ogólnie przeglądamy sieć
  • Najczęściej korzystamy z Facebooka, Messengera i YouTuba.
  • Pamiętajmy o FOMO i FOMSI
  • Pozwólmy sobie na JOMO