Niechciane połączenia

Telefon od momentu swojego powstania służy nam do dzwonienia oraz odbierania rozmów. Niezależnie, czy będzie to najnowszy smartfon z najwyższej półki, czy też urządzenie wyprodukowane wiele, wiele lat temu. Przez niemal półtora wieku jakie minęły od powstania pierwszego telefonu w tym zakresie nic się nie zmieniło. Lecz nie zawsze i nie z każdym mamy ochotę rozmawiać, szczególnie jeśli są to połączenia, których sobie nie życzymy. Czy można się od tego uwolnić?

Telemarketerzy potrafią być naprawdę męczący. Każdy kto nie przeżył rozmowy zapraszającej nas na ekskluzywny pokaz garnków, nie został wytypowanym zwycięzcą w bliżej nieokreślonym losowaniu – ten może uznać się za szczęściarza. Ostatnimi czasy nękają nas automaty komornicze oraz specjaliści od fotowoltaiki. A co jeśli mamy wyposażoną kuchnię, nie mamy długów i np. mieszkamy w bloku lub kamienicy oraz nie uczestniczmy w żadnych grach losowych? W teorii nie powinniśmy otrzymać takiego połączenia, jednak praktyka pokazuje zupełnie coś innego. Jak z tym sobie radzić?

Po pierwsze

Należy sobie uświadomić gdzie udostępnialiśmy swój numer telefonu lub adres e-mail (ilość wiadomości oznaczonej spamem na naszej poczcie również potrafi być ogromna). Pamiętajmy, że każdy wypełniany przez nas formularz zawiera listę zgód i nie musimy klikać ich wszystkich. Te niezbędne są najczęściej oznaczone i bez nich nie wyślemy poprawnie zgłoszenia. Pozostałe są tylko i wyłącznie naszym wyborem. Warto zaznaczać zgody na kontakt w przypadku, gdy dłużej korzystamy z usług danej firmy np. mamy u niej abonament 😊 Nie przegapimy wówczas istotnych wiadomości.

Co jednak jeśli już udostępniliśmy swoje dane w wielu serwisach i nie chcemy dostawać setek powiadomień i połączeń? Możemy poprosić o usunięcie naszego numeru telefonu z bazy danych – umożliwia nam to słynne RODO 😊 To rozwiązanie ma jednak swoje wady – musimy sami zadzwonić do takiej firmy lub odebrać od niej połączenie, aby poinformować ich o swojej decyzji. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie i wymaga ono od nas cierpliwości.

Nasze numery telefonów potrafią być ogólnodostępne. W jaki sposób? Często podajemy je w ogłoszeniach lub w social mediach. Czy pamiętacie jak pisaliśmy o wycieku danych z popularnego serwisu społecznościowego? Liczba osób, które zostały nim dotknięte zrobiła wrażenie (533 milionów osób). Wśród tych danych znajdowały się między innymi numery telefonów.

Po drugie

Blokowanie połączeń – to rozwiązanie pozwalające na skuteczną obronę przed niechcianą rozmową. Zrobimy to na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest ustawienie blokady w telefonie polegającej na uniemożliwieniu dodzwonienia się do nas przez nieznane numery, a więc takie jakich nie mamy zapisanych na liście kontaktowej. Metoda ta ma jedną wadę – przecież nie każdy nieznany numer to telemarketer.

Drugim sposobem jest zablokowanie wszystkich połączeń przychodzących od numerów zastrzeżonych. Każda taka próba podjęta będzie skutkowała komunikatem:

„ Abonent, którego numer wybrałeś, nie przyjmuje połączeń z numerów zastrzeżonych. Jeżeli chcesz się z nim połączyć, włącz prezentację numeru”.

Możemy poprosić o włączenie usługi ACR poprzez kontakt z BOK – jej aktywacja jest bezpłatna. Niestety wiele firm opierających swoje działanie na telemarketerach lub botach zastosowało najprostsze obejście takiej blokady jakim jest zaprzestanie zastrzegania numeru telefonu.

Taki natrętny numer możemy dodać do naszej „czarnej listy” w pamięci telefonu. W Androidzie w zależności od nakładki systemowej możemy zablokować osobno połączenia i wiadomości SMS lub oba jednocześnie. Wybieramy listę ostatnich połączeń i w rozwijalnym menu ukaże się opcja umożliwiająca blokadę. W przypadku iPhona wybieramy ikonę z literką i w kółku przy numerze na liście połączeń, a następnie zjeżdżamy w dół i klikamy Blokuj tę osobę. Dla wiadomości SMS czynność musimy powtórzyć wybierając rozmowę / czat z danym kontaktem.

Takie rozwiązanie także nie jest idealne, ponieważ przynajmniej raz musimy odebrać, aby dowiedzieć się kto do nas dzwoni. Firmy często potrafią zmieniać numery telefonów i wtedy nasza lista szybko się powiększa. Właśnie ta częsta zmiana numerów powoduje sytuację, że operatorzy nie mogą odgórnie zablokować telefonicznego spamu.

Z pomocą przychodzi nam system operacyjny telefonu. W przypadku Androida 11 (i wyżej) Google pomoże nam określić, czy próba danego połączenia do nas jest spamem. Wystarczy, że wejdziemy w ustawienia naszej książki kontaktowej i zaznaczymy opcje pokazywania identyfikatorów połączeń i spamu oraz filtrowanie połączeń określonych jako spam. Nasz telefon automatycznie zablokuje te połączenia, a my nie dostaniemy nawet informacji o próbie takiego kontaktu. Numer zostanie od razu przekierowany do naszej skrzynki pocztowej.

Czy ta metoda jest skuteczna? Cóż zależy to od nas samych. Dlaczego? Ponieważ ważna jest nasza aktywność jeśli chodzi o zgłaszanie i raportowanie problematycznych numerów. Gdy zablokujemy dany numer i zgłosimy go jako spam oraz zrobi to duża liczba użytkowników, to Google zacznie blokować go automatycznie. Jeśli liczba zgłoszeń jest mniejsza, to istnieje jedynie podejrzenie spamu i przy połączeniu dostaniemy stosowne ostrzeżenie. Sprawa dotyczy jednak konkretnego numeru telefonu i każda jego podmiana rozpocznie ten proces od nowa.

Niektóre smartfony posiadają inne oprogramowanie pozwalające na obronę przed spamem. Jeśli chcemy rozszerzyć możliwość blokowania niechcianych połączeń, to możemy zainstalować jedną z wielu aplikacji dostępnych w sklepach Google Play oraz AppStore i są to np.:

  • Trucaller – ID dzwoniącego
  • Odebrać telefon?
  • Hiya
  • Whoscall – Caller ID & Block

Jak widzimy walka ze spamem nie jest łatwa. Każde rozwiązanie posiada swoje plusy i minusy, a każda ze stron pragnie zdobyć przewagę. Firmy czerpiące zyski z takich połączeń cały czas szukają sposobów, aby dzwonić do nas jeszcze częściej. My z kolei patrzymy na to zazwyczaj niechętnym wzrokiem. Oczywiście decyzja czy odbierzemy jak zawsze zależy tylko do nas.

P.S.

Przy okazji przypominamy o ostrożności podczas korzystania z telefonów i odbierania różnego rodzaju połączeń oraz wiadomości, aby nie dać złapać się na żadne cybernetyczne oszustwo.