O roamingu ciąg dalszy

Minęła już połowa wakacji, jedni z nas byli już na wymarzonym urlopie, pozostali pojadą na niego niebawem. Spraw, o których powinniśmy pamiętać przed rozpoczęciem wypoczynku jest wiele. Każda z nich jest ważna i powinniśmy odpowiednio o nią zadbać. Wyjeżdżając za granicę lub przebywając w przygranicznym terenie należy pamiętać o kilku zasadach związanych z roamingiem, o którym już pisaliśmy. Chcemy ten temat rozwinąć ponieważ jest on niezwykle ważny, a jego nieznajomość może skutkować wysokim rachunkiem telefonicznym, którego przecież chcielibyśmy uniknąć.

O pomocnych aplikacjach w przygotowaniach do wyjazdu pisaliśmy w ramach naszych wakacyjnych wpisów. Sprawdzenie pogody, wyznaczenie trasy podróży, rezerwacja hotelu, czy ułatwienie procesu pakowania (doskonała sprawa dla zapominalskich). Nasz telefon okazuje się niezbędny w wielu sytuacjach i niemal stale z niego korzystamy, nie zważając na miejsce w jakim się znajdujemy, a takie zachowanie może skutkować wysokim rachunkiem. Tłumaczymy dokładnie o co chodzi.

Uważaj na roaming przygraniczny!

Decydując się na wyjazd w obszar przygraniczny istnieje ryzyko doliczenia do naszej faktury za telefon opłat za roaming. Od razu powstaje pytanie jak to możliwe? Przecież nie przekraczaliśmy granic naszego kraju – dlaczego operator doliczył mi dodatkową kwotę do zapłaty? Taka sytuacja wbrew pozorom zdarza się dosyć często i nie jest ona winą operatora. Wszystko przez domyślne ustawienia zapisane w pamięci naszego telefonu.

Nasz smartfon automatycznie loguje się do najsilniejszego sygnału sieci operatora działającego w danym regionie. Ma to na celu zapewnienie nam doskonałego sygnału i maksymalnego zasięgu. W głębi kraju łączymy się po prostu z najbliższym (lub najsilniejszym) nadajnikiem operatora, u którego posiadamy usługę. Na terenach przygranicznych sprawa wygląda inaczej, ponieważ może okazać się, że telefon połączy się z zagraniczną siecią – to właśnie jej stacja bazowa nadaje najsilniejszy sygnał. Pomimo tego, że nie przekraczaliśmy granicy korzystamy wtedy z roamingu i nasze połączenia oraz korzystanie z Internetu są dodatkowo płatne. Jest to szczególnie ważne jeśli nie jest to kraj należący do Unii Europejskiej, ponieważ połączenie roamingowe z takimi państwami jest o wiele wyższe.

Uważaj na promach i statkach!

Źródło: https://storyset.com

Wybierając się w rejs bądźmy bardziej ostrożni, a najlepiej nie korzystajmy z telefonu jeśli jest to możliwe. Dlaczego? Ponieważ ma to związek ze strefami roamingowymi. Istnieje 5 takich stref w FM MOBILE (nie wszyscy operatorzy nazywają je tak samo):

  • Strefa Unii Europejskiej (Strefa UE)
  • Pozostała część Europy (Strefa 1)
  • Ameryka Północna, Azja i Afryka (Strefa 2)
  • Ameryka Południowa, Indie, część wysp (Strefa 3)
  • Pozostałe kraje świata, statki, promy oraz sieci satelitarne (Strefa 4)

Szczegółową listę krajów należących do danej strefy oraz wysokość opłat znajdziecie w cenniku.

Każda z tych stref posiada inną kwotę dotyczącą opłat za minutę wykonanego lub odebranego połączenia, wysłanie SMSa lub MMSa lub za pobranie 1MB w transmisji danych. Zależy ona od rodzaju połączenia (roamingowe lub międzynarodowe) i różnice są znaczne (od ok. 2,5 grosza do ponad 30 zł za minutę), to właśnie 4 strefa należy do tych o najwyższych opłatach, dlatego warto mieć o tym pamiętać przebywając na promie lub statku. Miejmy to na uwadze decydując się na każdy rejs, ponieważ także pływanie wzdłuż wybrzeża (a nawet rzece) może wiązać się z wysokim rachunkiem. Dzieje się tak ponieważ stacje bazowe mają ograniczoną moc sygnału, która może nie sięgać z lądu. Wtedy zostajemy połączeni z siecią satelitarną, do której przepisy unijne nie mają zastosowania – dotyczą wyłącznie naziemnych sieci komórkowych, a w związku z tym ceny są o wiele większe.

Jak się tego ustrzec?

Jak mówiliśmy wcześniej wszystko zależy od ustawień naszego urządzenia. Należy zwracać baczną uwagę w jakiej sieci jest w danej chwili nasz telefon. Zobaczymy to na ekranie naszego smartfona przy ikonie zasięgu oraz otrzymamy wiadomość SMS o korzystaniu z roamingu. Jeśli nie chcemy łączyć się z obcą siecią, to możemy zmienić w opcjach naszego telefonu:

  • Ustawiamy ręczne wybieranie sieci – wtedy nasz telefon będzie logował się tylko do wybranego przez nas operatora i będziemy mieli pewność, że będziemy realizowali połączenia krajowe.
  • Wyłączamy roaming zagraniczny – wtedy nasze urządzenie nie będzie łączyło się z zagranicznymi operatorami (rozmowy głosowe). Zrobimy to logując się na swoim koncie abonenckim, dzwoniąc na Biuro Obsługi Klienta lub wysyłając bezpłatną wiadomość SMS (tabela poniżej).
  • Wyłączamy transmisję danych w roamingu – w przypadku jeśli nie chcemy, aby nasz telefon łączył się z Internetem w zagranicznej sieci (nie dotyczy rozmów głosowych jeśli nie wyłączyliśmy roamingu zagranicznego). Taka opcja znajduje się w ustawieniach urządzenia, zrobimy to także logując się na koncie abonenckim lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta oraz lub wysyłając bezpłatną wiadomość SMS (tabela poniżej).

Numer do Biura Obsługi Klienta: +48 727 900 900

Pamiętajmy także o wyłączeniu innych automatycznych funkcji:

  • Automatyczne aktualizacje – ilość danych jakie należy pobrać z sieci do aktualizacji potrafi być duża, opcja dostępna w ustawieniach telefonu.
  • Synchronizacja danych – również potrzebuje dostępu do Internetu, opcja dostępna w ustawieniach telefonu.
  • Poczta głosowa – każde połączenie nagrane na naszą pocztę kiedy przebywamy w zasięgu zagranicznego operatora jest także traktowane jako roamingowe. Opcja dostępna po zalogowaniu się na konto abonenckie, przez kontakt z Biurem Obsługi Klienta lub wysyłając bezpłatną wiadomość SMS (tabela poniżej).

Wyślij bezpłatną wiadomość SMS pod numer 727 900 001:

TreśćSzczegóły
*101*11*01#Włączenie roamingu
*101*00*01#Wyłączenie roamingu
*101*11*02#Włączenie transmisji danych
*101*00*02#Wyłączenie transmisji danych
*122*11#Włączenie poczty głosowej
*122*11#Wyłączenie poczty głosowej

FM MOBILE na straży

Aby dodatkowo ustrzec użytkowników przed nadmiernymi rachunkami operatorzy komórkowi zastosowali różnego typu rozwiązania. Jak to działa w FM MOBILE?

Pierwszym rozwiązaniem jest „Limiter Data”. Nakłada on blokadę na korzystanie z pakietu internetowego po przekroczeniu kwoty 50 Euro w roamingu (to ile MB wykorzystamy zależy od tego w jakiej strefie się znajdujemy). Wcześniej dostajemy informację o przekroczeniu poszczególnych limitów procentowych, a na koniec o wykorzystaniu wszystkich środków. Wysokość limitu możemy zwiększyć lub wyłączyć zgodnie z instrukcją otrzymaną w wiadomościach. Pamiętajmy (!), że wiadomości i blokada zostają włączone dopiero po zakończeniu naszej sesji w sieci, dlatego jeśli np. aktualizujemy oprogramowanie znacznie możemy przekroczyć graniczną wartość 50 Euro. Ograniczenie to dotyczy tylko i wyłącznietransferu danych, rozmowy głosowe i wiadomości SMS nie są w niego wliczane.

Drugim rozwiązaniem jest „Limit połączeń operatora”. Polega on na domyślnym ustawieniu limitu na korzystanie z połączeń głosowych, SMS i MMS, zużycia pakietu danych (oraz usług Premium Rate) w wysokości wielokrotności 10 abonamentów (bez odliczenia ulgi za fakturę elektroniczną). Po przekroczeniu tej kwoty na abonenta zostaje nałożona blokada na połączenia wychodzące, wysyłanie wiadomości SMS i MMS oraz na korzystanie z Internetu. Można ją zdjąć kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta, powiększając limit o ustaloną z konsultantem kwotę. Pamiętamy, że wcześniejsze zobowiązania zostaną doliczone do naszej kolejnej faktury. Tak samo jak w przypadku opisanym powyżej blokada nakładana jest dopiero po zakończeniu połączenia lub sesji w Internecie. Dlatego kwota ta może zostać przekroczona, jeśli nasza rozmowa była bardzo długa lub jeśli intensywnie korzystaliśmy z Internetu (np. ściąganie aktualizacji lub aplikacji).

Wprowadzone zabezpieczenia mają na celu zapobieganie doliczania do rachunków wielkich kwot. Dbamy o Wasze portfele i bezpieczeństwo korzystania z telefonu 😊 Pamiętajcie jednak o tym, że wszystko zależy od Was. Pomimo stosowania wspomnianych przez FM MOBILE zabezpieczeń istnieją sytuacje, w których mogą one zostać pominięte (wspominany czas rozmowy lub sesji w sieci). Miejcie to na uwadze odpowiednio zmieniając ustawienia Waszych telefonów przebywając poza granicami naszego kraju, lub w strefie przygranicznej oraz podczas rejsów. Niech to będzie jeden z niezbędnych elementów przygotowań do wyjazdu, aby nic nie zakłóciło Wam wypoczynku i nie nadszarpnęło przewidzianego budżetu.