Wszelkiego rodzaju komunikację znacznie ułatwiły media społecznościowe. Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak wielkich możliwości porozumiewania się z drugim człowiekiem, jak dzieje się to obecnie. 17 maja obchodziliśmy Dzień Telekomunikacji, której podstawowym zadaniem jest umożliwienie nam właśnie kontaktu z drugą osobą. Z czego w tym celu korzystamy i jak to robimy?
Informacja cenniejsza niż złoto – w XXI wieku wiemy o tym doskonale. Jak szybko przekazywać informacje? Z pomocą Internetu, serwisów oraz komunikatorów. Któż z nas nie zna takich platform jak: YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, czy Twitter. Dzięki nim możemy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, być na bieżąco z tym co aktualnie dzieje się na świecie, co więcej sami podzielić się informacjami. Nie zapominajmy także o takich aplikacjach jak Messenger, WhatsApp, Signal, Telegram, które pozwalają na natychmiastową komunikacje z innymi ludźmi.
To wszystko sprawia, że social media i wirtualny świat z nim związany niemal nas pochłania. Ilość czasu jaką spędzamy w sieci stała się znaczącą częścią naszego dnia. Internet jest jak ocean – tak samo rozległy i głęboki. Wg Raport Digital 2023 korzysta z niego 5 miliardów ludzi na całym świecie. Biorąc pod uwagę, że globalną populację szacujemy na 8 miliardów osób, to ponad połowa z nich ma do czynienia z Internetem. Nic w tym dziwnego – w końcu bardzo wiele naszych codziennych spraw zostało zdigitalizowanych i możemy je załatwić za pośrednictwem smartfona, czy komputera.
Dlaczego korzystamy z zasobów sieci?
Wg wspomnianego raportu surfujemy ponieważ:
- Poszukujemy informacji – 57,8%
- Pozostajemy w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – 53,7%
- Jesteśmy na bieżąco z wydarzeniami – 50,9%
- Oglądamy wideo, filmy – 49,7%
- Poszukujemy treści „jak coś zrobić” – 47,4%
- Poszukujemy nowych pomysłów i inspiracji – 44,3%
- Robimy reaserch produktów – 43,3%
Jak widzimy powodów jest wiele i korzystamy z nich wszystkich. W większości przypadków będzie to poszukiwanie informacji, chęć bycia na bieżąco z wydarzeniami oraz kontakt ze znajomymi i rodziną. Zaspokajamy tym nasze najważniejsze potrzeby. Związane nierozłącznie z siecią media społecznościowe mają na świecie 4,76 miliarda użytkowników, którzy średnio spędzają ponad 6,37 godziny dziennie w samej sieci, z czego 2,31 godziny w mediach społecznościowych. Jest to więc odpowiednio ponad 25% doby (!). Odliczając 8 godzin na sen, będzie to niemal 40% naszego dnia (!!). Na social media przypada niemal 10% doby i 15% dnia. Co istotne z roku na rok spędzamy w Internecie coraz więcej czasu i ten trend ma nikłą szansę na odwrócenie.
Jakie są najpopularniejsze światowe platformy społecznościowe?
- YouTube
- TikTok
- Facebook Messenger
- Douyin
- Telegram
- Snapchat
Króluje Facebook, YouTube oraz WhatsApp – to one zbierają największą ilość użytkowników na całym świecie, chociaż nie są one jedyne.
Jak to wygląda w Polsce?
W naszym kraju z Internetu korzysta aktywnie 88,4% obywateli, co daje liczbę 36,68 miliona osób. Co ciekawe mamy większą średnią dziennego surfowania po sieci – wynoszącą dokładnie 6 godzin i 42 minuty. Robimy to częściej za pomocą smartfonów (93,6%) niż komputerów (86%).
Powodami naszej bytności w Internecie są:
- Poszukiwanie informacji – 70,4%
- Bycie na bieżąco z wydarzeniami – 65,7%
- Pozostawanie w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – 60,8%
- Reaserch produktów – 58,1%
- Wypełnianie wolnego czasu i ogólne przeglądanie – 54,7%
- Poszukiwanie nowych pomysłów i inspiracji – 54%
Co ciekawe wartości procentowe są o wiele wyższe niż światowe wyniki. Zdecydowanie częściej poszukujemy informacji w sieci, co oznacza, że dla ponad 70% osób Internet jest głównym źródłem wiadomości. To samo tyczy się bycia na bieżąco z wydarzeniami, co oznacza, że chcemy wiedzieć co się dzieje na świecie i sami szukamy informacji na ten temat. Za nasz kontakt z przyjaciółmi i rodziną w większości także odpowiadają serwisy i aplikacje – nic w tym dziwnego skoro niemal 90% obywateli naszego kraju korzysta z Internetu. Ponad połowa użytkowników prowadzi reaserch produktów – oznacza to, że w większości jesteśmy świadomymi konsumentami i wiemy jakie wymagania stawiamy kupowanym towarom i usługom. Jesteśmy także kreatywni, ponieważ poszukujemy w sieci pomysłów i inspiracji, aby realizować własne pomysły. Za interesujący fakt można uznać wypełnienie wolnego czasu i ogólne przeglądanie, które dotyczy ponad 50% polskich użytkowników, ale nad tym zastanowimy się za chwilę 🙂
Wróćmy do social mediów i obrazu tego jak sytuacja korzystania z nich wygląda w naszym kraju. Jest to 66,3% czyli 27,5 milionów ludzi, którzy dziennie poświęcają na to 2 godziny i 2 minuty.
Najpopularniejsze serwisy w naszym kraju to:
- Facebook – 87,5%
- Messenger – 79,3%
- YouTube – 75%
- Instagram – 61,5%
- WhatsApp – 52,9%
- TikTok – 47,4%
- Twitter – 31,7%
- Snapchat – 26,6%
- Pinterest – 26,4%
- Skype – 22,1%
Kochamy Facebooka, korzysta z niego blisko 90% użytkowników sieci w Polsce. Głównym powodem jest chęć utrzymania kontaktu z przyjaciółmi i rodziną. Z kolei jeśli chodzi o platformy video, to bryluje YouTube i nie ma on praktycznie żadnej konkurencji. Szukamy na platformie wszelkiego rodzaju filmów na różne tematy oraz słuchamy ulubionej muzyki.
Czy niemal 7 godzin to nie zbyt wiele?
Ze statystyk wynika, że dziennie korzystamy niemal 7 godzin z zasobów Internetu. Czy nie to aż nazbyt wiele? Ponad 54% osób w Polsce surfowaniem wypełnia wolny czas i poświęca go na ogólne przeglądanie zasobów sieci. Czy to oznacza, że nasi rodacy mają za dużo wolnego czasu? Niekoniecznie – częściowo może się to wiązać z pracą zdalna, ale także i nadużywaniem telefonów, a więc z problemem fonoholizmu. Niestety coraz częściej dotyka osoby w Polsce (jak i na całym świecie). FOMO (Fear OF Missing Out) oraz FOMSI (Fear Of Missing Something Important) – inaczej strach przed tym, że coś nas ominie, to słowa, które warto zapamiętać i znać. Warto niekiedy zwolnić, przestać przeszukiwać sieć i pozwolić sobie na JOMO.
JOMO – cóż to takiego?
To przeciwieństwo FOMO, czyli inaczej czerpanie radości, zadowolenia z faktu pomijania wydarzeń i ignorowania części informacji. Czyli nic innego jak Joy of Missing Out 😉 W czasach przesytu medialnego może być to skuteczny sposób na odpoczynek. To także stan offline w social mediach, nie przeglądanie ich oraz nie dzielenie się swoją codziennością kilka razy na dobę. To zapanowanie nad nawykiem chwytania telefonu i sprawdzania powiadomień pomimo tego, że nic się nie dzieje. Pamiętajmy, nie musimy wiedzieć wszystkiego, nie musimy śledzić każdego wydarzenia, komentować i wypowiadać się na każdy temat. Cisza w eterze pozwoli nam uspokoić się i naładować baterię. Nie jesteśmy wstanie przyswoić wszystkich informacji – jest to niemożliwe w dzisiejszym świecie, w którym jest ich niezmierzona ilość. Z drugiej strony całkowita ignorancja tego co wokół nas się dzieje również nie jest dobrym rozwiązaniem. Tak jak we wszystkim musimy odnaleźć „złoty środek”. Sami określamy swoje zapotrzebowanie na informacje i kontrolujemy czas jaki spędzamy przed ekranem telefonów i komputerów.
Krótkie podsumowanie
- Na świecie z Internetu aktywnie korzysta ponad 5 bilionów osób
- W Polsce jest to 36,68 miliona osób, co daje 88,4% obywateli
- W mediach społecznościowych jest to 27,5 miliona osób, co daje 66,3% obywateli
- Na świecie spędza się 6,37 godziny w sieci, z czego 2,31 przypada na social media
- W Polsce jest to 6 godzin i 42 minuty, z czego 2 godziny i 2 minuty przypada na social media
- Polacy częściej korzystają z sieci za pomocą smartfona (93,6%) niż komputera (86%)
- Korzystamy z sieci aby szukać informacji, być na bieżąco z wydarzeniami, pozostawać w kontakcie ze znajomymi i rodziną, a także robimy reaserch produktów, szukamy pomysłów i inspiracji oraz ogólnie przeglądamy sieć
- Najczęściej korzystamy z Facebooka, Messengera i YouTuba.
- Pamiętajmy o FOMO i FOMSI
- Pozwólmy sobie na JOMO