Globalny rynek smartfonów jest przeogromny. Ilości sprzedanych telefonów liczymy w setkach milionów sztuk. W Europie nie jest inaczej. Osób, które w zeszłym roku zdecydowały się na nowy telefon było naprawdę wiele. Jaką markę wybierały one najczęściej? Jesteście ciekawi? Powinniście 😊 ponieważ w całym 2021 roku sytuacja bardzo zmieniła się w porównaniu do lat poprzednich.
Cały świat boryka się z kryzysem – to stwierdzenie doskonale pasuje jako podsumowanie roku 2021. Nie ominął także producentów smartfonów, przez co nie mogli oni w 100% zrealizować swoich planów. Musieli zmierzyć z trzema poważnymi problemami:
Po pierwsze – na rynku zabrakło czipów, które są niezbędne do produkcji smartfonów.
Po drugie – w 2021 roku zamkniętych było wiele dużych portów morskich w Chinach, przez co szukano alternatywnych sposobów na dostarczenie urządzeń. Jednak transport lotniczy i lądowy generuje o wiele większe koszty (na co miały wpływ rosnące ceny paliw). Główni azjatyccy producenci mieli twardy orzech do zgryzienia.
Po trzecie – sytuacja ekonomiczna w zeszłym roku nie należała do pewnych. Przyczyną tego stanu rzeczy była (i jest) pandemia, o której mówiło się wiele także w Polsce. W takiej sytuacji mniej osób decydowało się na wymianę telefonu na nowszy model.
Wszystkie te czynniki sprawiły, że na wiele flagowców (i nie tylko ich) kosztowało o wiele więcej niż moglibyśmy się tego spodziewać. Na niektóre z nich trzeba było czekać całymi tygodniami, a czasem znikały one całkowicie niedługo po swojej premierze.
Czy w takich okolicznościach możliwe jest, aby rynek smartfonów notował wzrost sprzedaży?
Możecie się zdziwić, ale tak się stało. Firma analityczna Counterpoint Research jak co roku opublikowała na ten temat szczegółowy raport. Wynika z niego, że w 2021 roku na rynek trafiło 1,391 mld smartfonów. Co ciekawe to o 4% więcej niż w samym 2020 roku, z kolei mniej niż w latach poprzednich. Do 2017 roku sprzedaż telefonów komórkowych stale rosła i to właśnie wtedy osiągnęła rekordowy wynik 1,5665 mld urządzeń. Kolejne lata to niewielkie spadki, aż do feralnego roku 2020, kiedy to sprzedażowy wynik spadł do 1,3312 mld sztuk. Aby jeszcze bardziej to zobrazować przenieśmy miliardy i miliony na procenty. Lata 2015 – 2018 to ciągły wzrost sprzedaży o około 3% rocznie. Późniejszy nieznaczny spadek to 2-4%, z kolei 2020 to już 10% obniżka i to w porównaniu do poprzedniego roku, który i tak odnotował niższy wynik. Dlatego obecny 4% wzrost może cieszyć. Dlaczego? Zwiększona sprzedaż oznacza większy przychód, a to z kolej będzie miało przełożenie na coraz nowocześniejsze smartfony i technologie w świecie mobilnym. Innowacje i ich wprowadzanie niosą za sobą konieczność inwestowania olbrzymich środków finansowych przeznaczonych na badania i testy.
Jaki jest TOP 5 największych marek na świecie w 2021 roku? Oto one:
- Samsung – 270,7 mln (+6%)
- Apple – 237,9 mln (+18%)
- Xiaomi – 190,4 mln (+31%)
- OPPO – 143,2 mln (+28%)
- vivo – 131,3 mln (+21%)
Jak widzimy cała wielka piątka zaliczyła wzrost – co więcej wszystkie firmy na pozycjach 2-5 zanotowały najlepsze wyniki w historii (!). Jak to możliwe? Mówimy tu przecież o 4 z 5 największych producentów na świecie. Mają na to wpływ 2 czynnik:
Po pierwsze – opuszczenie listy przez Huawei.
Po drugie – rezygnacja LG z produkcji smartfonów.
To właśnie na zwolnione przez Huawei i LG miejsca wspięło się OPPO oraz vivo. Pozwoliło to także pozostałym producentom na uchronienie się przed spadkami sprzedażowymi – co więcej na osiągnięcie historycznych wyników.
Jak sytuacja wygląda w Europie?
Naszego kontynentu nie ominęły wspomniane powyżej problemy, w końcu pandemia oraz niedobór komponentów miały wymiar globalny. Niemniej europejski rynek smartfonów wzrósł o 8% w 2021 roku. Jest to jednak częściowe ożywienie biorąc pod uwagę 14% spadek sprzedaży rok wcześniej.
W Europie zdecydowanie rządzą:
- Samsung – 32% udziału w rynku, wzrost 6% w stosunku do roku poprzedniego
- Apple – 26% udziału w rynku, wzrost 25% w stosunku do roku poprzedniego
- Xiaomi – 20% udziału w rynku, wzrost 50% w stosunku do roku poprzedniego (w przypadku Xiaomi wzięto pod uwagę marki Redmi i POCO)
Odpowiadają oni łącznie za sprzedaż aż 78% smartfonów! Każda z nich odnotowała wzrost sprzedaży – lecz to Xiaomi może pochwalić się największym przyrostem procentowym wynoszącym aż 50%.
W kwestii olbrzymiego wzrostu sprzedaży w porównaniu do roku 2020 to producenci spoza podium mają wyniki godne pochwały:
- OPPO – 8% udziału w rynku, wzrost 94% w stosunku do roku poprzedniego (!) (w przypadku OPPO wzięto pod uwagę markę OnePlus – połączyły się one w czerwcu 2021 roku)
- realme – 2% udziału w rynku, wzrost 162% w stosunku do roku poprzedniego (!!)
- vivo – 1% udziału w rynku, wzrost 207% w stosunku do roku poprzedniego (!!!)
Wszyscy pozostali producenci zostali ujęci pod nazwą „inni” i ich udział w rynku zmniejszył się aż o 55%. Przyczyną takiego wyniku jest olbrzymi spadek udziałów Huawei, który sprzedał aż o 90% mniej smartfonów i spadł z 4 aż na 8 pozycję na liście (2020 vs 2021). Pamiętamy także o zamknięciu działu mobilnego w LG.
Cały rok 2021 w Europie to aż czterokrotna zmiana lidera rankingu. Początek roku należał do Apple, które już w lutym ustąpiło miejsce Samsungowi. Czerwiec to z kolei krótki czas panowania Xiaomi (na rynku światowym wskoczyło na 2 miejsce przed Apple), lipiec to powrót Samsunga na miejsce lidera. Listopad i grudzień to znów czas dla Apple. Jak widzicie działo się naprawdę wiele.
Jest jeszcze jedna firma, która wygrywa na zwiększającej się liczbie sprzedawanych smartfonów, a nawet zbijała niemałą fortunę pomimo recesji w ostatnich latach. Jest nią Sony i chociaż nie znalazł się pośród największych producentów smartfonów, to zdecydowanie wygrywa rankingi dotyczące liczby sprzedaży fotograficznych matryc – to ciekawy temat do rozwinięcia na kiedy indziej.
Ubiegły rok był trudny dla wszystkich producentów smartfonów z powodu przedłużającej się pandemii oraz niedoboru komponentów do ich wytworzenia. Są jednak powody do optymizmu ze względu na wzrost osiągnięty przez liderów rynku. Czują oni oddech konkurencji na plecach ponieważ OPPO, realme oraz vivo pokazały fantastyczne wyniki w roku 2021. Jesteśmy także świadkiem odradzania się w Europie marek takich jak: Motorola, Nokia i Honor, który wiele zyskał po oddzieleniu się od Huawei. Niejednokrotnie powtarzaliśmy, że dla konsumentów taka rywalizacja jest niezwykle korzystna, ponieważ daje olbrzymią możliwość wyboru.