Jak często robicie zakupy? Codziennie, raz na kilka dni, co tydzień? Korzystacie z tradycyjnych sklepów, czy też w dobie informatyzacji zdecydowana większość to forma online? Zapewne wszystko zależy od tego co jest Waszym celem zakupów. Rzeczy codziennej potrzeby najczęściej (choć i to się zmienia) nabywamy stacjonarnie w danym punkcie i na myśli tu mamy głównie produkty spożywcze. W przypadku odzieży sprawa wygląda już nieco inaczej – coraz częściej korzystamy z różnego rodzaju portali, aplikacji, stron internetowych. Elektronika użytkowa to w dużej mierze wykorzystanie możliwości jaką daje wszechobecny Internet. A czy korzystacie z usług handlowców?
Z kim kojarzy się Wam handlowiec? Jest to osoba pracująca w gałęzi gospodarki jaką jest handel i jest sprzedawcą towarów i usług. Co ciekawe jej postrzeganie diametralnie się odmieniło na przestrzeni lat. Przez długi czas była to osoba niezbyt mile widziana. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj byli to różnego rodzaju domokrążcy, którzy na domiar złego oferowali towar często niepotrzebny lub wątpliwej jakości, co zraziło do nich wiele osób. Nikt przecież nie chce wydawać swoich pieniędzy na rzeczy, których nigdy nie użyje lub takich, które bardzo szybko się zepsują. Na dodatek potrafili być oni nachalni przez co jeszcze bardziej zapracowali na swój zły piar.
Współcześnie handlowcy to zupełnie inni ludzie. Pośredniczą oni pomiędzy firmą, a klientem. Nie jest to także osoba przypadkowa – jest to ekspert z olbrzymią wiedzą w danej dziedzinie jaką się zajmuje, związany ściśle z branżą, bardzo często mający wykształcenie w tym kierunku. Sprawia to, że potrafi on odpowiedzieć na (niemal) każde pytanie i rozwiać nasze wątpliwości. Jest w stanie zaoferować dużo więcej niż ulotki reklamowe, plakaty, broszury. Sprawia to, że staje się właśnie owym ekspertem, co przekłada się na zwiększenie naszego zaufania, a co za tym idzie w parze, przekonanie nas do produktu lub też utwierdzenie nas w słusznie podjętej decyzji o jego wyborze. To jednak nie koniec – handlowiec oprócz sprzedaży dba o nawiązywanie i co bardzo ważne utrzymanie kontaktu z klientami (coś o czym zupełnie nie myślano wieki temu).
2 luty to w Polsce Dzień Handlowca lub też Dzień Pracownika Handlu. Dobry handlowiec musi posiadać pewien zestaw umiejętności, który pomaga mu w jego codziennej pracy. W zależności od firmy z jaką pracuje może być on różny – w zależności od branży, indywidualnego zapotrzebowania zarówno firm jak i klientów. Jest jednak kilka cech, które łączą wszystkich „dobrych” handlowców. Praca ta przecież nierozerwalnie związana jest z nieustannym kontaktem z innymi ludźmi. Rozmowy na żywo i za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej czy Internetu, maile, wiadomości, komunikatory – wszędzie znajduje się drugi człowiek.
Tu powstaje pytanie – czy Partnera Biznesowego FM WORLD POLSKA można nazwać współczesnym handlowcem? Uważamy, że jak najbardziej TAK. W końcu są oni ambasadorami marki i to ich działania mają pozytywny wpływ na rozwój całej rodziny FM. Marketing wielopoziomowy opiera się na nawiązaniu dobrych relacji i współpracy z wieloma osobami. Dbanie o rozwój tychże relacji jest kluczem do sukcesu wielu liderów. Posiadają oni – tak jak wszyscy „dobrzy” handlowcy pewien zestaw cech i umiejętności, których wykorzystanie pozwoliło osiągnąć sukces. Zatem jakie są owe dobre cechy i umiejętności?
Umiejętność słuchania
To jedna z tych najważniejszych. Dlaczego? Ponieważ aktywne słuchanie jest podstawą do dobrej komunikacji z klientem. Mówiąc o aktywnym słuchaniu mamy na myśli autentyczne zainteresowanie o tym co ma do przekazania nasz rozmówca. Nic więcej i aż tyle. Wtedy poznajemy potrzeby i oczekiwania naszego klienta, na które możemy odpowiedzieć. Zrobimy to poprzez np. zadawanie otwartych pytań i pozwoleniu rozmówcy na rozwinięcie tematu. Możemy także sparafrazować jego odpowiedzi, tak abyśmy byli pewni, że porozumienie zostało osiągnięte w 100%. Dzięki temu będziemy wstanie zaproponować naszemu odbiorcy rozwiązanie spełniające jego oczekiwania. Tym samym będzie on zadowolony, a co za tym idzie zdecydowanie budujemy z nim pozytywną relację. Pamiętajmy, aby w takiej rozmowie odstawić wszelkie rozpraszacze – inaczej nasz rozmówca może poczuć się zignorowany.
Nastawienie na klienta
Z jednej strony handlowiec dąży do sprzedaży usług lub towarów, z drugiej zadowolenie klienta z transakcji jest równie ważne – o ile nie ważniejsze. Dlaczego? Ponieważ oferta ma być odpowiedzią na potrzeby, rozwiązaniem problemu, ma spełniać oczekiwania – co więcej, nawet je przekraczać. Ten jeden krok dalej sprawi, że to właśnie nasza oferta będzie się wyróżniała. Stworzymy także przyjazną, sympatyczną i jednocześnie profesjonalną atmosferę. Pozwoli to na budowanie długotrwałych relacji z danym klientem, który bardzo chętnie do nas wróci.
Umiejętność budowania relacji
Przewijała się ona nie przez przypadek. Budowanie bazy klientów to proces długotrwały i opiera się na wzajemnym zaufaniu. Ma wiele wspólnego z komunikatywnością, jednak długofalowo jest to zdolność porozumienia się z klientem wraz z umiejętnością radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które na przestrzeni czasu mogą się pojawić i ich pozytywne rozwiązanie będzie cementowało taką relację. Na pewno dobrze widziana będzie rozwinięta empatia – warto wiedzieć, że rozmowa wpływa na emocje i samopoczucie drugiej osoby. Pozwoli to na ocenę sytuacji w chwilach kryzysu, a także wyznaczy granicę na jaką możemy pozwolić sobie w kontakcie z daną osobą, której nie należy przekraczać. Nie bójmy się również poruszać trudnych tematów – nauczmy się o nich rozmawiać. Nie zaszkodzi również otwartość i ciekawość – dzięki temu nasze rozmowy będą właśnie ciekawe, autentyczne, mocniej zapamiętywane, a przez to bardziej wiarygodne. Pamiętajmy – klient nie jest cyfrą w tabelce z naszymi wynikami.
Cierpliwość i samodyscyplina
Nie od razu Rzym zbudowano i trzeba o tym pamiętać, szczególnie jeśli chodzi o długotrwałe budowanie relacji. Bardzo często na efekty pracy trzeba poczekać i w zależności od branży ten czas może być różny. Wyniki zależą od decyzji klienta i może potrzebować chwili lub nawet kilku dni do namysłu. Należy to zrozumieć i okazać empatię. Cierpliwość przyda się także w momentach kiedy nie wszystko idzie po naszej myśli i spotkała nas seria odmów. To naturalna część pracy handlowca – tak samo jak zgoda na współpracę, czy pozytywna finalizacja transakcji. Dlatego nie można się zniechęcać i w tym pomoże samodyscyplina. Przede wszystkim należy jednak pamiętać o harmonogramie, kalendarzu, powtarzalności, a więc pewnego rodzaju rutynie. Planowanie działań wraz z dobrą organizacją pracy i konsekwentne dążenie do celu to cechy, które będą mile widziane. W tej pracy liczy się systematyczność i nie osiadanie na laurach. Dlatego pamiętajcie o odpowiedniej motywacji i zorientowaniu na konkretne działanie.
Pewność siebie i wysoka samoocena
Musimy wiedzieć w jakim celu przybyliśmy do klienta i być pewni, że potrafimy poprowadzić daną rozmowę w odpowiedni sposób. Inaczej postawimy się od razu w trudniejszej sytuacji. Pewność siebie musi stać na odpowiednim poziomie aby nie zamieniła się w wyniosłość lub nonszalancję. Niepewni siebie ludzie obawiają się kontaktu z innymi ludźmi, a przecież na tym polega praca handlowca. Pewna siebie osoba nie obawia się zmian, nowych sytuacji, czy wyzwań – staje im naprzeciw. Co w przypadku kiedy pracujemy z wieloma różnymi osobami może mieć miejsce nader często – w końcu każdy z nich jest inny. Przekłada się to także na wysoką samoocenę, świadomość własnej wartości, posiadanych kompetencji i wiedzy na dany temat, np. znajomości oferty i wszystkiego co się z nią wiąże. W końcu dobry handlowiec do ekspert w swojej dziedzinie. Wypada on wtedy profesjonalnie i buduje tym zaufanie, które jak już wiemy jest kluczowe. Zmniejszy to także poziom stresu związany z każdą kolejną rozmową.
Chęć rozwoju i uczenie się na błędach
Podnoszenie oraz zdobywanie nowych kompetencji sprawia, że stajemy się jeszcze lepszą wersją samych siebie. Śledzenie branży, trendów, nowinek – sprawi, że w rozmowie będziemy jeszcze bardziej profesjonalni. Uczenie się od najlepszych na różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach pozwoli na rozwijanie swoich umiejętności. Ważna również będzie retrospektywa – spojrzenie wstecz, analiza i wyciągnięcie wniosków to niezwykle cenne doświadczenia. Coś poszło nie tak? – warto o tym wiedzieć, aby tego w przyszłości nie powtórzyć. Efekt był bardzo dobry? – takie rozwiązanie może się sprawdzić ponownie. To takie proste? Niby wszyscy o tym wiedzą – niestety nie każdy z tego korzysta.
W czym pomoże FM MOBILE?
Przede wszystkim w dostarczeniu narzędzi dla Partnerów Biznesowych. Komunikacja jest podstawą pracy handlowca, a dziś nie istnieje ona bez rozwiązań telekomunikacyjnych. Z nami zawsze jesteś w kontakcie, dzięki korzystaniu z najnowszych rozwiązań technicznych – w tym dostępu do FM MOBILE 5G. Nasza oferta to nie tylko abonament oraz dostęp do Internetu – nie okłamujmy się, to zapewnia każdy operator. Posiadamy jednak narzędzie, które sprawia, że wyróżniamy się na rynku – jest nim FM CashBack, który sprawia, że dostajecie zwrot środków w formie rabatu handlowego do wykorzystania w sklepie FM WORLD POLSKA za każdym razem, gdy opłacicie abonament z FM CashBack. Zwrot ten jest wyjątkowy – stanowi znaczną część abonamentu i przekłada się 1:1 na rabat handlowy. FM CashBack to także doskonałe narzędzie do rozwoju struktury oraz oszczędność w codziennych domowych wydatkach.
Zatem zadbaj o rozwój wyżej opisanych cech i umiejętności – my dostarczymy odpowiednie narzędzia do ich wykorzystania. 😊