„List w życiu człowiek pisze co najmniej raz” – tak w latach 70tych XX wieku śpiewali Skaldowie i jak na tamte czasy mieli zupełną rację. Słowa pisane na kartach i wysyłane za pośrednictwem poczty były jedną z niewielu form kontaktu z drugim człowiekiem – szczególnie takim oddalonym od nas o wiele kilometrów. Owszem istniały telefony stacjonarne, lecz pozwolić na nie mogli sobie jedynie nieliczni. Bez poczty i listonoszy nie byłoby możliwości wysyłania wspomnianych listów jak i innych przesyłek. Jak to wygląda dziś?
Czasy zdecydowanie się zmieniły i niemal nikt już nie pisze listów. Co innego jeśli chodzi o e-maile, tych codziennie wysyłamy po kilka lub kilkanaście. Taka wiadomość dociera do adresata niemal natychmiast, a i na odpowiedź zazwyczaj nie musimy czekać zbyt długo (chociaż zdarzają się wyjątki). Gdy potrzebujemy natychmiastowego kontaktu, to chwytamy za smartfon i dzwonimy – nic trudnego. Jeśli nasz rozmówca nie może odebrać – wyślemy mu krótką wiadomość tekstową w postaci SMS. Chociaż z nich także przestajemy powoli korzystać, ponieważ ich rolę niemal całkowicie przejęły wszelkie komunikatory.
Potrzeba komunikowania się z innymi ludźmi jest z nami nadal – zmieniła się jedynie jej forma. Sama instytucja poczty jednak pozostała, ponieważ przesyłamy nie tylko listy, ale i różnego rodzaju przesyłki. W dobie pandemii robimy to coraz częściej i tu w sukurs przychodzą nam kurierzy firm przewozowych.
16 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Listonoszy i Doręczycieli przesyłek – święto ustalone przez Światowy Związek Pocztowy w 1969 roku podczas kongresu UPU (Universal Postal Union) odbywającego się w stolicy Japonii Tokio.
Przesyłki i listy podróżują pomiędzy nadawcą i odbiorcą już od bardzo dawna. Za najstarszą uznaje się pocztę z Asyrii (500-500 p.ne), a najdłużej działającym systemem pocztowym jest chiński, który wliczając wszystkie reformy rozpoczął swoją działalność za czasów dynastii Qin (221-227 p.n.e). W Europie usługi pocztowe pojawiły się za czasów panowania Imperium Rzymskiego – tradycja ta jest więc bardzo wiekowa. Słowo poczta pochodzi zresztą od łacińskiego zwrotu „mutatio postia” opisującego istniejące w tych czasach stacje wymiany koni dla posłańców. W Polsce jako pierwsza utworzona została poczta królewska, a miało to miejsce w 1558 roku. Jedno z połączeń obsługiwało trasę Kraków-Wiedeń-Wenecja, drugie to połączenie miast Kraków-Warszawa-Wilno. Dostarczenie przesyłki na pierwszej trasie trwało 10 dni, a na drugiej tydzień. Na przestrzeni setek lat środki transportu zostały dostosowane pod dostępne ówcześnie rozwiązania technologiczne. Zrezygnowano z koni na rzecz gołębi pocztowych, balonów, statków, dyliżansów, kolei. W czasach nam współczesnych prym wiodą samochody i samoloty, jednak statki i kolej nie odeszły w zapomnienie. Czy zwróciliście uwagę na to, że symbole wykorzystywane przez komunikatory internetowe bardzo często nawiązują do listu, gołębi itp. Przenieśliśmy je do Internetu.
To właśnie do sieci przeniosło się bardzo wiele codziennych czynności, które dla naszych dziadków, a nawet rodziców było niewyobrażalne. Stanie w wielogodzinnych kolejkach do urzędów powoli odchodzi w niepamięć. Coraz więcej spraw możemy załatwić przez złożenie odpowiedniego podania na stronie internetowej. Wiele pism (chociaż nie wszystkie) otrzymujemy drogą mailową. Na zakupy potrafimy wybrać się w kapciach – po prostu włączając komputer lub telefon. Możemy porównać mnóstwo ofert w wielu rożnych sklepach i zdecydować się na najkorzystniejsze dla nas rozwiązanie. Chodzenie i sprawdzanie cen stosowane w latach 90tych zniknęło całkowicie – teraz mamy od tego specjalistyczne serwisy. Staliśmy się wygodni i bardzo chętnie z tego korzystamy, ale przecież o to chodzi. Technologia nie po to tworzy nowoczesne rozwiązania, aby nie były one stosowane.
Jednego jak do tej pory nie udało się nam przeskoczyć. Ktoś te wszystkie zamówione przez nas rzeczy musi nam dostarczyć. Niezależnie od tego czy wybierzemy przesyłkę pocztową, czy też kurierską lub paczkomat. W dobie coraz powszechniejszego zamawiania towarów przez Internet, które w znaczny sposób wzrosło w przeciągu dwóch ostatnich lat (odpowiada za to między innymi pandemia) cała branża kurierska jest jak najbardziej potrzebna. Przez sieć zamówimy niemal wszystko: posiłki, produkty pierwszej potrzeby, ubrania, elektronikę, AGD – chyba nie ma rzeczy, która nie zostałaby dostarczona przez kuriera.
Nie szukając daleko – strategia FM MOBILE także opiera się na współpracy z kurierami. Umowy dostarczane są do Was właśnie w taki sposób. Po skompletowaniu całości zamówienia, Wasza przesyłka zostanie bezpiecznie zapakowana i nadana firmą kurierską. Zostaniecie o tym poinformowani przez wiadomość SMS wysłaną na podany w formularzu zamówienia numer kontaktowy. Zazwyczaj pierwszym dniem doręczenia przesyłki jest następny dzień roboczy, dokładną datę i godzinę przekaże w osobnej wiadomości kurier. W przesyłce znajduje się:
- umowa do podpisu
- w przypadku przeniesienia numeru – wniosek o jego przeniesienie
- karta SIM
- w przypadku umowy ze sprzętem – urządzenie (np. router) wraz z fakturą zakupu
Aby aktywować nowy numer należy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem 727 900 900, żeby dokończyć rejestrację umowy (w przeciwnym wypadku zostanie ona automatycznie aktywowana po 7 dniach). W przypadku przeniesienia numeru aktywacja nastąpi po przeniesieniu go do sieci FM MOBILE (w zależności od wybranego trybu przeniesienia). Aktywny numer pozwala na pełne korzystanie z wybranej przez Was oferty.
Bez osób odpowiedzialnych za doręczenie do Was przesyłki cały ten proces byłby niemożliwy. Czy uda się je zastąpić w inny sposób? Istnieją plany autonomicznych robotów, lecz prace te dopiero się rozpoczęły. Minie jeszcze wiele lat zanim uda się w pełni zautomatyzować cały proces, a kto wie może do tego czasu ludzkość wymyśli inne rozwiązanie? Rozwój technologii przesyłania danych jaką będzie można wykorzystać np. w Internecie Rzeczy (IoT) pozwoli na prawdziwie innowacyjne pomysły. Do tego czasu będziemy korzystać ze sprawdzonych i działających metod.
Praca listonosza i kuriera nie jest ani łatwa, ani lekka i chociaż coraz mniej korzystamy z usług pocztowych, to oba te zawody należy docenić. Zamawiamy w sieci coraz chętniej, ponieważ jest to wygodne i przede wszystkim zajmuje dużo mniej czasu niż tradycyjne zakupy. Nie jesteśmy także ograniczeni godziną złożenia zamówienia, bo przecież sklep internetowy czynny jest całą dobę. Pamiętajmy o ludziach dzięki, którym możemy cieszyć się dostawą naszych skarbów we wskazane przez nas miejsce.