MVNO – a któż to taki?

MVNO czyli od angielskiego mobile virtual network operator, a w ojczystej mowie operator wirtualnej sieci komórkowej. Jest to podmiot gospodarczy oferujący usługi związane z telefonią komórkową. Wykorzystuje do tego istniejącą już infrastrukturę telekomunikacyjna należącą do innego operatora telekomunikacyjnego nazywanego operatorem infrastrukturalnym.

Tyle teoria i definicja. Jak wygląda to jednak w praktyce?

Zamysł działania operatora MVNO jest niezwykle prosty. Korzysta on z infrastruktury technicznej istniejącego operatora sieci komórkowej [MNO – mobile network operator], posiadającego niezbędne do funkcjonowania rozwiązania. Owe korzystanie jest regulowane przez odpowiednie umowy (samo stworzenie takiej umowy do najłatwiejszych niestety nie należy). Są w niej zawarte wszystkie niezbędne regulacje, aby działać dokładnie na tych samych urządzeniach dostarczających sygnał co operator, z którym ją podpisaliśmy. Czyli wykorzystujemy naziemny system stacji przekaźnikowych danego operatora MNO. Czym dokładniej są takie rozwiązania i jak działają omówię w innym wpisie.

FM MOBILE korzysta z infrastruktury należącej do Polkomtela, właściciela sieci PLUS, a więc giganta na Polskim rynku. Jest on także częścią Grupy Cyfrowy Polsat, największej grupy medialno-telekomunikacyjnej w Polsce.

Sieć Plus jest jedną z pierwszych sieci jakie powstały w naszym kraju, dlatego oferuje sprawdzone i pewne rozwiązania w kwestii pokrycia zasięgiem oraz jakości połączeń. Od razu chciałbym zaznaczyć, iż mitem jest twierdzenie, że MVNO korzystający z usług innej sieci jest poszkodowany i jego abonenci mają gorszy zasięg lub muszą czekać w kolejkach na połączenie. Nie istnieje techniczna możliwość na takiego typu zabiegi. Podpisane porozumienia gwarantują nam jednakowe traktowanie abonentów. Wykorzystujemy także 100% istniejącej infrastruktury Polkomtela.

Ilość operatorów wirtualnych na polskim rynku stale się powiększa. Pomysł współdzielenia infrastruktury technicznej okazał się trafiony. Dzięki temu liczba klientów korzystających z ofert wirtualnych operatorów jest coraz większa.  Istniejemy na rynku już 10 lat i jesteśmy jednym z najstarszych MVNO w Polsce. Dlatego oferujemy stabilny i szeroki wachlarz usług – posiadamy w ofercie zarówno karty pre-paid jak i post-paid (oferujemy usługi na kartę oraz abonament).

Nasze działania, tak samo jak w przypadku MNO, są kontrolowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Aby zarejestrować działalność MVNO należy złożyć wniosek w wyżej wymienionej instytucji. Obowiązują nas więc takie same zasady opisane w ustawie o prawie telekomunikacyjnym. Tu nie ma żadnych różnic.

Można zadać pytanie dlaczego MVNO powstało? Ponieważ jest to duża oszczędność. Nie musimy martwić się o ulepszanie i naprawę infrastruktury technicznej, leży to po stronie MNO. A są  to olbrzymie koszty idące w miliony złotych. Jednocześnie ogranicza nas to, gdy chcemy wprowadzić jakąś nową technologię. Operator strukturalny musi zrobić to jako pierwszy. Utrzymanie wielu punktów i biur to także wysokie obciążenie dla budżetu firmy. MVNO świadomie z nich rezygnuje.  Aby jednak nie było zbyt kolorowo pamiętać należy o umowie pomiędzy operatorem strukturalnym i wirtualnym, która określa wysokość opłat za korzystanie z technicznych rozwiązań, jakie oferuje MNO. Bez telekomunikacyjnych gigantów istnienie operatora wirtualnego nie byłoby możliwe.

MNVO zapełnia pojawiające się nisze na rynku. Klienci mają sprecyzowane wymagania. I to dla takiej grupy klientów powstało FM MOBILE, aby wspierać Partnerów Biznesowych w ich drodze na szczyt.  Znaleźliśmy swoją własną ścieżkę i określiliśmy cele do których dążymy. Dzięki temu nasza oferta jest taka wyjątkowa. Chcemy współpracować z naszymi klientami i proponujemy im narzędzie do osiągania własnych celów. Niezmiernie cieszy nas fakt, iż dążenia te bardzo często są zbieżne. Uważam, że udało się to stworzyć ofertę dostosowaną do oczekiwań naszych klientów. Mam tu na myśli CashBack i możliwości jakie daje on Partnerom Biznesowym. O tym jak on działa i na czym dokładnie polega napiszę w innym wpisie.

Niewielki operator MVNO to także elastyczność i wysoka zdolność operacyjna. Dużo sprawniej przebrniemy przez procedury niż duży operator strukturalny, a to pozwoli na szybsze wprowadzenie zmian. Ma to także wpływ na jakość obsługi naszych klientów. Mając mniejszą ilość klientów od operatorów strukturalnych jesteśmy wstanie zapewnić usługi na najwyższym poziomie. Mogłoby się wydawać, że bez biur i salonów kontakt może być utrudniony. Nic bardziej mylnego. Skupiamy się na komunikacji telefonicznej i internetowej. Przeludnione salony i czas oczekiwania ciągnący się w nieskończoność to nie my. Nasza uwaga skierowana jest na odpowiedni, indywidualny kontakt z klientem. Dlatego stale udoskonalamy nasze Biuro Obsługi Klienta. Stąd czas oczekiwania na połączenie jest niezwykle krótki i wynosi około 15 sekund. To pozwoliło na wyśrubowanie średniej odbieralności połączeń na poziomie 97% (i choć dążymy do pełnych 100% mamy świadomość tego, że dla osób ekstremalnie niecierpliwych i 15 sekund to zbyt długo).

Posiadamy zgrany zespół, który poradzi sobie z największym wyzwaniem. Bazujemy na dobrych interakcjach zarówno w kontaktach z klientami jak i pomiędzy członkami zespołu, w którym pracujemy. Charakterystyka naszej pracy jest odmienna od korporacyjnych firm, pomimo tego, że również działamy na wielką skalę. Wielu pracowników związanych jest z FM MOBILE niemal od początku jego istnienia. Dzięki temu zna doskonale się na swoich zadaniach, wie za co odpowiedzialna jest każda osoba w firmie i sprawnie potrafi przekierować sprawy. Nie odsyłamy nikogo do podróży przez 5 kolejnych działów i zgłaszania problemu 10 kolejnym osobom.

Liczy się rzetelne rozwiązanie i czas reakcji ograniczony do koniecznego minimum. Także wielu klientów od lat korzysta z naszych usług. Oznacza to po pierwsze, że są usatysfakcjonowani ofertą, co nas niezmiernie cieszy.  Po drugie, brak rotacji w firmie wpływa na bliższe relacje z Partnerami Biznesowymi, z którymi często jesteśmy na tak zwane „Ty”. Oczywiście zdarzają się sytuacje wymagające nieco dłuższego oczekiwania, szczególnie jeśli chodzi o kwestie techniczne, które są zależne od MNO.

Rodzi się więc pytanie. Co jest lepsze MVNO czy MNO?

Pomimo pracy w FM MOBILE uważam, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy operator ma swoje wady i zalety. Rynek jest zróżnicowany i każdy z nas znajdzie na nim ofertę dopasowaną do jego potrzeb. Decydują przecież o tym indywidualne czynniki. Skupiliśmy na sobie uwagę Partnerów Biznesowych, ponieważ FM MOBILE powstał z myślą o nich. Jednak nie zapominamy też o osobach nie związanych z grupą FM. Oferta firmy to szeroki zakres usług związanych z zapewnieniem łączności oraz dostępu do Internetu. Dokładamy wszelkich starań, aby każdy kto planuje lub już korzysta z naszych usług był zadowolony, ponieważ to podstawa każdego biznesu.